Sunday, August 15, 2010

20 Kebaikan Jus Manggis Shamelin

Semua buah manggis mengandungi sebatian utama gizinya, xanthones: bahan antioksidan semulajadi yang ditemui terutama dalam kulit buah manggis.
Manggis telah dikenali selama berabad-abad sebagai “Ratu Buah-buahan Asia”. Antara keunggulan khasiat manggis adalah:


1. MENINGKATKAN TENAGA ANDA

Manggis kemampuan untuk melawan kelelahan adalah salah satu yang paling dicari manfaat. Manggis dipercayai dan terpercaya memberikan dorongan tenaga yang selamat.

2. MENGURANGKAN KESAKITAN DAN MENCEGAH RADANG

Radang kronik boleh menyebabkan diabetes jenis II, kanser, arthritis, penyakit Alzheimer, penyakit jantung dan penyakit mematikan lainnya. Xanthones di dalam manggis alami memerangi peradangan pada peringkat sel dengan menghalang COX 2 enzim. Keupayaan manggis untuk mengurangkan kesakitan membantu orang di seluruh dunia.

3. MENGURANGKAN BERAT BADAN

Dalam dunia kita yang penuh sarat dengan lemak, membran sel kita dengan cepat menjadi keras dan kalis air. Xanthones dalam manggis bertindak untuk membuatkan sel-sel kita lebih telap dan boleh dengan cepat menukar makanan yang kita makan menjadi tenaga. Hal ini membuatkan kita merasa lebih baik dan membantu kita menurunkan berat badan pada masa yang sama.

4. MENCEGAH PENYAKIT JANTUNG

Penyakit jantung dan arteriosklerosis terjadi apabila kekenyalan pembuluh darah di sekitar jantung hilang atau menjadi keras. Manggis membantu menguatkan sistem pembuluh darah melalui kesan antimikrob dan antioksidan. Ketika semua pembuluh darah ini sihat dan kuat, risiko penyakit jantung berkurangan.

5. MENENTANG RADIKAL BEBAS DALAM BADAN

Manggis mengandungi catechin, yang telah terbukti beberapa kali lebih berkesan melawan radikal bebas daripada antioksidan vitamin C dan vitamin E.

6. MENURUNKAN HIPERTENSI/TEKANAN DARAH TINGGI

Hipertensi (tekanan darah tinggi) merupakan salah satu penyebab utama dari arteriosklerosis. Plak-plak lemak yang terbentuk menyempitkan arteri, meningkatkan risiko serangan jantung atau strok. Manggis telah terbukti berkesan, terutama pada mereka dengan berat badan normal, untuk menurunkan tekanan darah dan mencegah terjadinya hipertensi paru.

7. MENINGKATKAN SISTEM PENCERNAAN DAN KESIHATAN PERUT

Salah satu kesan dari penuaan adalah kemerosotan semulajadi asid di dalam perut. Keadaan ini menyebabkan peningkatan bakteria dalam perut dan menyebabkan cirit-birit, cramp, perut bergas, dan menurunkan kebolehan menyerap nutrien. Kulit manggis ini kebanyakannya terdiri daripada serat. Serat dapat menyingkirkan sisa melalui usus besar dengan lebih cepat, mencegah sembelit dan kemungkinan kanser usus besar. Serat juga dapat menjaga paras kolesterol dalam badan dengan membuang asid hempedu berbahaya.

8. MENINGKATKAN SALURAN KENCING

Inkontinensia bagi perempuan disebabkan oleh kemerosotan semulajadi otot-otot di pinggul (pelvik). Kemerosotan ini mengurangkan keupayaan otot-otot pundi kencing untuk mengosongkan kandungan air kencing. Pada seseorang lelaki yang semakin meningkat usianya, kelenjar prostat membesar secara semulajadi, lalu boleh menyempitkan saluran uretra dan menyebabkan urin masih tetap berada di kelenjar prostat selepas buang air kecil. Lelaki dan wanita dalam keadaan ini sering mengalami jangkitan kerana bakteria dalam urinnya tidak dapat disingkirkan.

9. MENGHILANGKAN SAKIT MULUT DAN MULUT BERBAU

Manggis dapat menyembuhkan ulser mulut yang menyakitkan hanya dalam 24 tempoh jam! Zat dan anti-mikrob membunuh bakteria untuk membantu mengekalkan mulut dan gusi yang sihat.

10. MELEGAKAN ASMA/LELAH

Asma adalah penyakit inflamasi daripada sistem pernafasan. Manggis merupakan alternatif yang ideal kerana kemampuannya untuk melawan jangkitan, menghalang peradangan, dan mengurangkan alahan secara semulajadi.

11. MELAWAN DAN MENCEGAH DIABETES

Radang kronik merupakan salah satu punca utama diabetes jenis II. Oleh kerana manggis adalah agen anti-inflamasi semulajadi, justeru itu dapat membantu mencegah diabetes jenis II. Dengan kemampuannya untuk menurunkan dan menetapkan paras gula dalam darah, penurunan nafsu makan, meningkatkan tahap tenaga, dan mengurangkan keperluan terhadap ubat hipoglikemik (ubat yang menurunkan paras gula dalam darah).

12. MENINGKATKAN KESEDARAN MENTAL

Kerosakan oksidatif pada otak adalah punca signifikan penyakit demensia, Alzheimer, Parkinson, dan lain-lain penyakit sistem saraf pusat kerana manggis merupakan salah satu antioksidan terbaik, berkesan dalam menghalang kemerosotan mental. Selain dari itu, manggis telah terbukti untuk meningkatkan ketajaman mental.

13. MELAWAN DAN MENCEGAH KANSER

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa ekstrak dari buah manggis menghalang pertumbuhan sel leukimia manusia dan juga menghalang pertumbuhan sel-sel yang mencetuskan kanser payudara, kanser hati, dan sel-sel peparu dan kanser yang lain.

14. MELAWAN DAN MENCEGAH ALERGI

Manggis sangat-sangat dicari untuk mendapatkan antihistamin semulajadi dan kesan anti-inflamasi. Sebagai bonus, ini jauh lebih mudah untuk digunakan daripada ubat alergi, dan tidak menyebabkan kesan mengantuk yang tidak diingini.

15. MELAWAN PENYAKIT BERJANGKIT

Para saintis telah mendedahkan bakteria dengan larutan jus manggis dan telah mendapati bahawa manggis benar-benar telah menghentikan pertumbuhan bakteria.

16. MELAWAN DAN MENCEGAH DEPRESI

Salah satu manfaat terbaik manggis adalah kemampuannya untuk memberikan pengguna perasaan kesejahteraan sehingga mengelakkan depresi/kemurungan.Tryptophan – sejenis asid amino penting – ditingkatkan dengan mengambil dos harian manggis. Tryptophan secara langsung berkaitan dengan serotonin, yang bertanggung jawab untuk tidur, ‘mood’, dan nafsu makan.

17. MENINGKATKAN KULIT ANDA

Penyakit kulit seperti eksim, dermatitis, jerawat, psoriasis, dan ruam umumnya dirawat dengan steroid dan krim anti-kulat. Dioleskan pada kulit, manggis telah terbukti melawan keadaan kulit secara semulajadi dan tanpa ubat-ubatan yang berbahaya atau kesan samping.

18. MEMBANTU MASALAH MATA

Katarak dan glaukoma adalah hasil dari kerosakan protein kanta mata akibat radiasi sinar UV dari matahari. Keadaan ini boleh dicegah dengan mengelakkan sinar matahari dan suplementasi dengan antioksidan yang berkesan seperti yang terkandung dalam jus manggis.

19. MERENDAHKAN PARAS KOLESTEROL

Ketika low-density lipoprotein (LDL atau kolesterol “buruk”) teroksida dalam aliran darah dan arteri, plak-plak fibrosa terbentuk. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa xanthone mengurangkan pengoksidaan LDL, yang menghalang plak-plak fibrosa dari terbentuk.

20. MEMBANTU MENCEGAH BATU KARANG (KIDNEY STONE)

Penyakit batu karang biasanya dihidapi oleh kaum lelaki. Setelah menggunakan jus daripada manggis, ramai orang akan sering buang air kecil dalam tempoh 24 jam seterusnya. Kesan diuretik ini adalah untuk mencegah pembentukan batu karang.